Column van Alrik de Haas

Waarom ‘Dochy’, ik ben toch meer dan ervaren genoeg?

Voor trainers en docenten introduceerde CPO-Dialogue in 2017 de theorie en handreikingen van hoogleraar Filip Dochy op het gebied van ‘high impact learning’. Ook de jaarlijkse train-de-trainerdag in Woudschoten van 19 april 2018 was gewijd aan het zogenaamde Hill-model van Dochy. Eerder had ik al eens een bijeenkomst met Dochy bijgewoond, maar ik ging nog een keer. Hoe kan het ook anders als je beseft waar HILL voor staat: High Impact Learning that Lasts.

Voor mij is het HILL-model van Dochy een grote inspiratiebron voor het geven van onderwijs. Ik ben ervan overtuigd dat de zeven bouwstenen die dit model biedt voor hedendaags effectief onderwijs, het antwoord is op de vraag hoe onze stagiaires in de toekomst moeten leren.

Hoe passen we Dochy toe binnen de leerlijn Strafrecht?

Hedendaags effectief onderwijs

Het is essentieel om de advocaat-stagiaires actief te krijgen, én te houden. Dit creëer je bijvoorbeeld door een gevoel van urgentie te geven. Bij Strafrecht doen we dat door voorbeelden uit onze eigen strafpraktijk dichtbij te laten komen. Dit gebeurt vanaf het eerste begin, tijdens de voorbereiding van de studiestof in de digitale leeromgeving (DLO). Ogenschijnlijk taaie stof wordt levendig met een online rollenspel dat we aanbieden via een forum. Het creëert een kennisestafette tussen de diverse stagiaires die elkaar ontmoeten tijdens de opleidingsdagen. Dit geeft prikkels bij de stagiaires en zij voelen als het ware de motivatie stijgen.

Tijdens de opleidingsdagen werken we met echte rollenspellen. Een verhoorsituatie oefenen we bijvoorbeeld aan de hand van een casus. De stagiaire is zelf verdachte of advocaat. De docenten spelen de rol van rechercheur en blikken vanwege het belang van reflectie (tussentijds) terug op de handelingen die zijn uitgevoerd. Wat was goed? Wat kan beter? Fouten maken is niet erg. Het is juist goed, want het levert feedback op om in de praktijk nog beter aan de slag te gaan.

Het contact tijdens de opleidingsdag zelf is een belangrijk face-to-face moment. Op een opleidingsdag herhalen we plenair niet onnodig het studiemateriaal uit de DLO. De stagiaires hebben dat namelijk online al bestudeerd en er aan de hand van uiteenlopende tools mee geoefend. Wij zijn tijdens het geven van het onderwijs verre van formeel en er is alle ruimte voor interactie en spontaniteit. Iedereen krijgt tijdens de opleidingsdagen de kans om mee te denken en mee te doen. Het onderwijs doen wij samen, uiteraard onder regie van de docenten. Gaandeweg de opleidingsdag vragen wij meestal letterlijk waar de stagiaires nog behoefte aan hebben voor de resterende tijd van die dag, want het gaat altijd om hen. Bij alles proberen wij het oprechte vertrouwen uit te stralen dat het de stagiaire gaat lukken de stof te beheersen en vooral dat hij of zij ermee kan werken.

De bouwstenen van het HILL-model zitten dus in onze hele onderwijsaanpak verborgen en we merken dat de stagiaires deze werkwijze waarderen.

Laat je inspireren door het Hill-model

Ik daag alle trainers en docenten uit ook ‘juridisch blended learning in persona’ te worden. De BA  wordt nog beter en mooier dan nu als wij allemaal het activerende interactief te doceren onderwijs in de BA en het online leren in onze digitale leeromgeving omarmen. Laat je inspireren door het HILL-model en integreer het in je eigen onderwijs. Heel concreet is het de uitdaging voor vrijwel alle leerlijnen (meer) sheets in de DLO te plaatsen en uitvoering te geven aan het principe van ‘learner agency’, zodat per groep stagiaires wordt aangesloten bij hun voorkennis en behoeften.

Laat Dochy ons een impuls geven door de vakken en de aangeboden blended learning verder door te blijven ontwikkelen vanuit het HILL-model.

Alrik de Haas, hoofddocent Strafrecht en strafrechtadvocaat

Terug naar overzicht

Aanbevolen artikelen